لق شدن دندان ها

به دلیل های بسیار زیادی که وجود دارد ممکن است افراد در بزرگ سالی نیز دچار لق شدن دندان ها شوند در صورتی که این مورد درمان نشوند شاید فرد دندان خود را نیز از دست بدهند. اگر دندان های دائمی لق شوند این یعنی اعلام خطر برای این فرد مشکلات زیادی را در زمینه دهان و دندان خواهد داشت و باید به سرعت برای درمان آن ها ارائه شوند . بیماری های بسیار زیادی در زمینه دهان و دندان وجود دارد که باعث می شود دندان ها لق شوند.

علت های لق شدن دندان ها

در بیش تر موارد علت لق شدن دندان ها این است که فرد به یک بیماری التهابی مانند پریودنتیت مبتلا خواهد بود . این بیماری ناشی از باکتری هایی است که در دهان وجود دارند . وقتی که باکتری ها در زیر لثه جمع می شوند باعث خواهد شد تا زیر لثه عفونت هایی ایجاد شود و درنتیجه به مرور زمان استخوان های دور دندان نیز تحلیل خواهند رفت . درنتیجه باعث می شود تا لثه ها عقب تر بروند و ریشه دندان نیز دیده می شود . همین نیز باعث می شود تا امکان افتادن دندان ها نیز بیش تر شود .

عده ای دیگر نیز هستند که ریشه دندان در آن ها درگیر می شود ومشکل بیماری دیگری را ندارند . در این موارد مسواک زدن نیز می تواند مشکل هایی را ایجاد کند . برخی دیگر هم به واسطه عامل های ژنتیکی دچار لق شدگی های دندان می شوند.اگر شما در خانواده خود افرادی را دارید که دچار لق شدگی دندان شد اند بهتر است هر سال چند بار به پزشک مراجعه کنید .

راه های درمان برای لق شدن دندان ها

برای درمان شدن لق شدن دندان ها راه های بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم :

۱-جرم گیری دندان ها : برای این که از التهاب های لثه جلوگیری شود باید هر روز دندان ها را مسواک زد و هم چنین از نخ دندان استفاده کرد. البته این راه ها تنها کافی نخواهد بود و از سایر راه هایی که به استحکام ریشه دندان ها کمک می کند این است که دندان ها جرم گیری شوند . جرم گیری دندان ها همه کارهایی است که برای این که پلاک های ایجاد شده روی سطح دندان از بین برود انجام می شود .

۲-اسپلینت : این مواد نیز معمولا از مواد رزین کامپوزیت دندان و سیم ها ساخته می شود و با به کارگیری آن ها دندان لقه شده به سایر دندان های اطراف خود بسته می شود . یعنی دندان های سالم می توانند به عنوان تکیه گاه برای دندان های لق شده باشند.

۳-محافظ دندان : از رایج ترین راه هایی که برای درمان دندان های لق استفاده می شود محافظ دندان است .محافظ های دندان نرم اند و به صورت محافظی روی دندان ها قرار می گیرند و باعث می شود تا دندان های ردیف بالا و پایین باهم برخورد نکنند و به این ترتیب باعث می شود تا دندان ها ساییده نشوند.

۴-ایمپلنت : دندان ها ممکن است برای این که بتوانند تثبیت شوند نیاز به عمل جراحی خواهند داشت . در این روش جراح دهان در مکان ریشه ، ریشه های دندان را تقویت می کند و یا دندان هایی را که آسیب دیده اند را می کشند و ایمپلنت را به جای آن جایگزین می کنیم .

برای این که دندان های کج صاف و مرتب شوند و از لق شدن و افتادن آن ها جلوگیری شود به درمان نیاز دارند این درمان ارتودنسی می گویند . دندان ها در قوس قرار گرفته شده می توانند صاف تر شوند .

پیشگیری از لق شدن دندان ها

همیشه پزشکان این موضوع را به مردم یادآوری می کنند که هزینه پیشگیری نسبت به هزینه های درمان کم تر است . باید افراد به صورت منظم یک رژیم غذایی خوب و هم چنین ورزش را به صورت متعادل داشته باشند تا سیستم ایمنی بدن نیز بتواند بهبود پیدا کند و بسیاری از بیماری ها را از خود دور نگه می دارد .

برای مسواک کردن و هم چنین نخ دندان کشیدن زمان مناسبی را صرف کنید و در این کارها نیز باید از تکنیک های مناسب آن ها استفاده کنید . در گاهی اوقات نیز پزشک برای بیمار توصیه می کند تا از روغن هایی برای کنترل کردن التهاب و هم چنین از مکمل های غذایی استفاده کند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)