دندان قروچه و نایت گارد

دندان قروچه چیست؟

فشار دندان ها به یکدیگر و یا به هم ساییدن آن ها به هم را چه ارادی باشد و چه غیر ارادی، دندان قروچه و یا در اصطلاح پزشکی، بروکسیم می گویند. نوعی از دندان قروچه نیز وجود دارد که در اصطلاح پزشکی به آن بروکسیم شبانه گفته می شود که عموما افرادی دچار این مشکل هستند که دندان هایشان را فقط در طول خواب به یکدیگر فشار می دهند. دندان قروچه و یا بروکسیم در نهایت دندان ها را خم کرده و یا باعث خرد شدن و شکسته شدن آن ها می شود. اکثر دندان قروچه ها چه در طول شب باشد و چه در طول روز، به علت استرس و اضطراب ایجاد می شود.

اما علائم نشان دهنده دندان قروچه و یا بروکسیم چیست؟

اگر دچار یکی از علائم زیر شدید، احتمالا در معرض دندان قروچه هستید:

• انقباضات فک اگر به صورت ریتمیک باشند می توانند نشانه بروکسیم محسوب شوند.
  • ایجاد صدا به واسطه کشیدن دندان ها روی هم که معمولا در طول شب اتفاق می افتد و فردی که در کنار شما خوابیده است این صدا را متوجه می شوند.
  • تنگ شدن عضلات فک که معمولا دردناک است.
  • درد های طولانی مدت در قسمت های مختلف دهان که معمولا به علت وجود دندان های آسیب دیده، شکافته شدن دندان های پر شده و یا صدمه به لثه ها ایجاد می شوند.
  • سردرد نیز گاهی نشانه دندان قروچه است.
  • در برخی موارد نیز در فک پایین فرد به علت فشار دندان ها روی هم، تورم ایجاد می شود که نشانه مشکل دندان قروچه یا بروکسیم است.

علل دندان قروچه

اما علت اینکه فرد دچار دندان قروچه می شود چیست؟ دندان قروچه می تواند علت های مختلفی داشته باشد اما اکثر کارشناسان این مشکل را تنها یک عادت می دانند و برخی نیز، دندان قروچه را نتیجه واکنش بدن به زمانی می دانند که دندان ها به صورت صحیح روی هم قرار نمی گیرند. اما در هر صورت بروکسیم یا همان دندان قروچه علل مختلفی دارد که عبارتند از:

• بیماری های نادر عضلات صورت و همچنین بیماری های اعصاب
  • ایجاد استرس، اضطراب و حتی خشم
  • سرماخوردگی و تب های شدید
  • قرار نگرفتن صحیح دندان ها روی یکدیگر
  • وجود بیماری های هاتینگتون یا پارکینسون و عوارض مصرف جانبی داروهای این بیماری ها

همچنین دندان قروچه می تواند عوارض مصرف داروهای مختلفی باشد. به عنوان مثال داروهای افسردگی، پروزاک یا همان فلوکستین، زولوفت یا همان سرترالین و پاکسیل یا همان پاروکستین، در نهایت در برخی از افراد منجر به ایجاد دندان قروچه یا همان بروکسیم می شوند.

تشخیص دندان قروچه

در صورتی که علائم دندان قروچه را در خود مشاهده کرده و این علائم را تجربه کردید، بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کنید. در این صورت دندان پزشک می تواند به سادگی تشخیص دهد که آیا شما مشکل جدی دندان قروچه را دارید یا نه. همچنین در این رابطه از شما سوال هایی می پرسد به عنوان مثال اینکه برای سلامت عمومی دندان هایتان چه اعمالی انجام می دهید و یا اینکه چه منبع استرسی در حال حاضر در زندگی شما وجود دارد. یا مثلا اینکه از چه دارویی استفاده کرده اید و از چه بیماری ای رنج می برید. علاوه بر این سوالات، عضلات داخل و اطراف فکتان را مورد بررسی و معاینه قرار می دهد.

در نتیجه، در طول انجام آزمایشات مربوط به بررسی دندان قروچه در افراد، دندان پزشک عضلات فک و همچنین مفصل ها را مورد بررسی قرار می دهد و وضعیت عمومی سلامت دندان هایتان را معاینه می کند. در این صورت اگر دندان شکسته و یا کشیده شده ای داشته باشید، مشکل دندان قروچه را از طریق ترمیم دندان ها رفع می کند. در بعضی موارد حتی وجود دندان های ترمیم شده نیز نشانه ای از دندان قروچه است که در اینصورت دندان پزشک معاینه های دقیق تری را روی دندان های افراد انجام می دهد.

از طرفی، ممکن است پزشک به بررسی دندان نیش بپردازد. اینکه آیا دندان های بالایی و پایینی به درستی روی هم قرار می گیرند یا نه. در این مورد دندانپزشک عکس اشعه ایکس را برای شخص تجویز کرده و با استفاده از این عکس دندان ها و لثه فرد را برای آسیب های ناشی از دندان قروچه بررسی می کند.

در هر صورت، اگر با مشکل و علائم دندان قروچه مواجه شدید، بهتر است که قبل از هر کاری برای درمان این موضوع با دندانپزشک مشورت کنید.

درمان دندان قروچه

دندان قروچه درمان های زیادی دارد که بهترین آنها استفاده از نایت گارد یا همان محافظ دندان است. در نتیجه، یکی از بهترین روش هایی که منجر به کاهش دندان قروچه می شود استفاده از نایت گارد در هنگام خواب می باشد.

نایت گارد چیست؟ نایت گارد در واقع با نام محافظ دهان شناخته می شود که معمولا در هنگام شب و در زمان خواب به منظور درمان دندان قروچه مورد استفاده قرار گرفته و باعث می شود دندان ها به درستی روی هم قرار بگریند. همچنین استفاده از نایت گارد در هنگام خواب باعث می شود که سطح دندان ها به یکدیگر ساییده نشوند.

در صورتی که فرد با استفاده از نایت گارد از دندان قروچه جلوگیری کند، می تواند درد ناشی شده از آن را از بین برده و عضلات فک را آرام کند و همچنین سردردی که از دندان قروچه ناشی شده است را کاهش دهد.

از آنجاییکه در مشکل دندان قروچه، دندان های فک بالایی و پایینی افراد با نیروی بسیار بالایی به جلو و عقب دهان حرکت می کنند، در طول زمان مینای دندان از بین رفته و مشکلات متنوع دندانی به وجود می آید. در نتیجه، می توان گفت که دندان قروچه صرفا یک مشکل ظاهری و زیبایی در افراد نیست و در کنار آن می تواند زمینه را برای ابتلا به مشکلات دندانی دیگر فراهم کند.

علاوه بر آن، در صورتی که فرد تا مدت زیادی به دندان قروچه مبتلا باشد درد دندان شروع شده و به مرور زمان افزایش پیدا می کند زیرا اعصاب دندان در معرض محیط بیرونی قرار می گیرند.

علاوه بر آن، در طول زمان حساسیت دندان هایی که تحت تاثیر مشکل دندان قروچه قرار دارند، نسبت به حرارت افزایش پیدا می کند. و همچنین در نهایت دندان قروچه منجر به ایجاد ترک و ایجاد سطح ناصاف در دندان ها می شود.

در نتیجه همه این موارد اگر درمان مناسب با دندان قروچه که همان نایت گارد است، صورت نگیرد، افراد ملزم خواهند بود که از روش های ارتودنسی استفاده کنند. در بدترین شرایط نیز افراد ناچار خواهند شد که عمل روت کانال برای دندان هایشان انجام دهند و یا دندان های خود را بکشند.

در نتیجه، می توان گفت که افراد در ابتدای مبتلا شدن به مشکل دندان قروچه می توانند تنها با استفاده از نایت گارد در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کرده و از دندان هایشان مراقبت کنند.

نایت گارد ها در انواع مختلف در اکثر داروخانه ها وجود دارد اما نایت گارد سفارشی و مخصوص دهان هر فرد نیز توسط لابراتورهای پزشکی ساخته می شود. تنها کافی است که از دندانپزشک بخواهید تا نایت گارد سفارشی دهان شما را تهیه کند. در واقع نایت گاردی که مخصوص دندان ها و دهان یک فرد ساخته می شود، بر اساس فشارهای ناشی از دندان قروچه است و در برابر گران تر از نمونه های موجود در داروخانه هاست. اما در نهایت فرد با استفاده از این نایت گاردهای سفارشی در دهان خود احساس راحتی بیشتری می کند زیرا متناسب به دندان ها و دهان او ساخته شده است.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)