درمان بیماری های لثه

بیماری لثه، شرایط بسیار شایعی است که طی آن لثه‌ها متورم، دردناک و دچار عفونت می‌شوند. اغلب افراد بزرگسال به بیماری لثه با شدت‌های مختلفی مبتلا هستند و اغلب افراد جامعه، حداقل یک‌بار در طول عمر خود این بیماری را تجربه کرده‌اند. شیوع بیماری لثه در کودکان تا حد زیادی کمتر از بزرگسالان است.

بیماری‌های لثه چیست؟
بیماری‌های لثه به‌ نوعی از التهاب لثه‌ها اطلاق می‌شود که معمولاً ناشی از عفونت باکتریایی است. اگر بیماری‌های لثه به‌ موقع درمان نشود، ممکن است به عفونت خطرناک‌تری تبدیل شود که پریودنتیت نامیده می‌شود. بیماری‌های لثه و پریودنتیت اصلی‌ترین علت‌های از بین رفتن دندان‌ها در افراد بزرگسال محسوب می‌شوند.

علت‌ها و دلایل بیماری‌های لثه
لثه‌های شما معمولاً در نقطه‌ای پایین‌تر و عمیق‌تر از لبه‌های لثه که ما در ظاهر می‌بینیم، به دندان‌ها متصل شده‌اند. این حالت اتصال لثه و دندان، باعث ایجاد فضایی در فاصل بین آن‌ها می‌شود که آن را اصطلاحاً اسکولوس می‌نامند. ذرات غذا ممکن است در درون این فضا گیر بیفتد و باعث بروز عفونت لثه یا بیماری‌های لثه شود.

پلاک یک لایه نازک جرم است که از باکتری‌ها تشکیل شده است. این لایه به ‌طور مداوم بر روی سطح دندان‌های شما تشکیل می‌شود. وقتی پلاک‌ها توسعه پیدا کرده و ضخیم‌تر می‌شوند، به لایه سخت‌تری از جرم دندان به نام تارتار تبدیل می‌شود. هنگامی‌که پلاک در قسمت‌های پایین‌تر از خط لثه ایجاد شود، می‌تواند باعث تشکیل عفونت در این قسمت شود.

اگر بیماری‌های لثه به ‌موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌تواند باعث جدا شدن لثه‌ها از دندان شود. در این صورت، بافت‌های نرم اطراف دندان و استخوان پشتیبانی‌کننده از دندان نیز آسیب می‌بینند. در نتیجه ممکن است دندان لق و ناپایدار شود. اگر عفونت بیشتر از این پیشرفت کند، ممکن است نهایتاً دندان شما از بین برود و یا لازم باشد که توسط دندانپزشک دندان کشیده شود.

عوامل خطرزا برای بروز بیماری‌های لثه
عوامل خطرزایی که می‌تواند باعث بروز بیماریهای لثه شود، عبارت است از:

• سيگار کشيدن يا جويدن توتون
  • ديابت
  • مصرف بعضي از داروها (مانند قرص‌هاي ضدبارداری، استروئيدهاي خوراکي، داروهاي ضد صرع، داروهاي مسدودکننده کانال کلسيم و داروهاي مورداستفاده براي شیمی‌درمانی)
  • کجی و بی‌نظمی دندانها
  • پروتزها (دندان مصنوعی) و نایت گارد (محافظ دهانی) که به‌خوبی جايگذاري نشده باشد.
  • شکستگي يا ترک خوردن پرکردگي دندان
  • بارداري
  • عوامل ژنتيکي
  • اختلال در سيستم ايمني (مانند افراد مبتلابه ايدز يا ويروس HIV)

علائم و نشانه‌های بیماری‌های لثه
بسیاری از افراد خودشان اطلاع ندارند که مبتلا به بیماری‌های لثه هستند. ممکن است یک فرد بدون آنکه علائم مشخصی داشته باشد، به بیماری‌های لثه مبتلا باشد. با این‌ وجود، موارد زیر مهم‌ترین علائم بیماریهای لثه هستند:

• قرمز، حساس و متورم شدن لثه‌ها
  • خونريزي لثه‌ها در زمان مسواک زدن يا کشيدن نخ دندان
  • تحليل رفتن لثه‌ها يا جدا شدن آن از دندان‌ها
  • لق شدن دندان‌ها
  • تغيير در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روي هم در زمان گاز گرفتن يا جويدن غذا (ناهنجاري دنداني)
  • تشکيل جرم يا چرک در فاصله بين دندان‌ها و لثه
  • درد دندان در هنگام جويدن غذا
  • حساسيت و آسیب‌پذیری دندان‌ها
  • تغيير در نحوه قرار گرفتن دندان‌هاي مصنوعي در داخل دهان به‌طوری‌که ديگر با دهان شما انطباق ندارد.
  • بوي بد دهان که بعد از مسواک کردن دندان‌ها برطرف نمي‌شود.

تشخیص بیماری‌های لثه
در زمان معاینه، وضعیت لثه‌های شما با استفاده از یک خط‌کش کوچک بررسی می‌شود. این بررسی به‌ منظور تشخیص هر نوع عفونت احتمالی در محل لثه‌ها انجام می‌گیرد. همچنین اندازه پاکت‌های موجود در اطراف دندان‌های شما از این طریق اندازه‌گیری می‌شود. عمق معمول پاکت‌ها بین ۱ تا ۳ میلی‌متر است. ممکن است دندانپزشک برای بررسی آسیب‌دیدگی احتمالی استخوان‌ها، دستور گرفتن عکس اشعه ایکس از دندان را نیز بدهد.

در مورد عوامل خطرزا برای بیماری‌های لثه و نیز علائم این بیماری‌ها، با دندانپزشک خود مشورت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به بیماری‌های لثه، خودتان بهتر بتوانید آن را تشخیص دهید. اگر معاینات انجام‌شده نشان دهد که شما دچار بیماری‌های لثه هستید، ممکن است دندانپزشک شمارا به یک متخصص پریودنتیست معرفی کند. پریودنتیست، دندانپزشکی است که در درمان بیماری‌های لثه تخصص دارد.

درمان بیماریهای لثه
برای درمان پریودنتیت لازم است که بهداشت دهان و دندان را با دقت رعایت کنید. همچنین باید سیگار را ترک کنید و بیماری دیابت خود را نیز کنترل کنید. سایر اقداماتی که برای درمان بیماری‌های لثه در نظر گرفته می‌شود، شامل تمیز کردن و جرم‌گیری عمیق دندان‌ها، مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک و عمل جراحی می‌باشد.

جرم گیری و تمیز کردن دندان‌ها
برای تمیز کردن عمقی دندان‌ها بدون انجام عمل جراحی، می‌توان از روش‌های متعددی استفاده کرد. تمامی این روش‌ها با حذف پلاک و تارتار، از ایجاد پریودنتیت جلوگیری می‌کنند.

اسکيلينگ که تارتارها را از قسمت‌هاي بالا و پايين خط لثه حذف مي‌کند.
جرم‌گیری عميق که لکه‌هاي سخت و خشن روي دندان را حذف مي‌کند و قسمت‌هاي عفونی‌شده دندان را برمی‌دارد.
ليزر که لکه‌هاي تارتار را حذف مي‌کند و در مقايسه با اسکيلينگ و جرم‌گیری، با درد و خونريزي کمتري همراه است.

برای درمان بیماری‌های لثه می‌توان از داروهای مختلفی استفاده کرد:

دهان‌شویه آنتی‌بیوتیک که حاوي کلورکسيدين است و مي‌توان از آن براي ضدعفونی کردن دهان استفاده کرد.
چيپ‌هاي آزادکننده مواد آنتي سپتيک (ضدعفونی‌کننده) که حاوي ماده کلورکسيدين است و مي‌توان آن را بعد از جرم‌گیری در داخل پاکت‌ها قرار داد.
ميکروسفرهاي آنتی‌بیوتیک که از داروي ماينوسيکلين ساخته شده‌اند و مي‌توان آن‌ها را بعد از جرم‌گیری و اسکيلينگ، در داخل پاکت‌ها قرار داد.
آنتی‌بیوتیک‌های خوراکي که مي‌توان از آن براي درمان مناطقي از لثه که دچار عفونت مداوم شده است، استفاده کرد.
دوکسي سيکلين که يک داروي آنتی‌بیوتیک است و به جلوگيري از آسيب ديدن دندان‌ به خاطر اثر آنزيم‌ها کمک مي‌کند.
جراحي فلپ يک عمل جراحي است که طي آن پلاک‌ها برداشته مي‌شود و لثه‌ها کشيده شده و به جاي خود بازگردانده مي‌شود. سپس لثه‌ها در جاي خود بخيه مي‌شود تا اطراف دندان را به‌طور کامل و دنج بپوشاند.
پيوند استخوان و بافت هنگامي استفاده مي‌شود که آسیب‌دیدگی دندان‌ها و فک به‌قدری شديد باشد که امکان بهبودي دوباره آن وجود نداشته باشد.